Sunt sau nu deranjați utilizatorii de Facebook dacă un recruiter îi abordează pe această platformă pentru a le prezenta un job?
Dilema aceasta a reieșit din dezbaterile pe care le-am avut cu oamenii din HR în timpul trainingurilor de recrutare în social media. Evident sau nu, recruterii au o reticență în a aborda candidații pe Facebook. În plus, foarte puțini dintre ei au contactat direct candidații prin intermediul acestei platforme.
Motivele ar fi multiple:
- E o platformă privată/ acolo sunt prietenii și nu își doresc să invadeze spațiul personal
- Temerea de a primi un răspuns categoric negativ, poate chiar agresiv, și să fie mustrați că au inițiat o discuție pe această platformă
- Riscul ca mesajul să fie făcut public și discutat într-o notă “de misto”
- Un argument în plus – nu apar prea multe informații despre partea profesională (angajator, job actual, responsabilități, etc.)
Așadar, pe 11 iunie am pornit o cercetare pentru a afla dacă aceste motive sau temeri au un fundament. Timp de aproximativ două săptămâni, 460 de utilizatori de Facebook au răspuns unui chestionar intitulat “Recruiteri pe Facebook”.
Utilizatorii au fost întrebări dacă “au fost sau nu abordați de recruiteri pe FB”, dacă “ar fi deranjați în cazul în care un recruiter i-ar aborda” și în cazul în care ar fi deranjați, să răspundă și “de ce”, și dacă “au sfaturi pentru recruiteri”.
În urma studiului a reieșit că respondenții, în marea lor majoritate, nu au fost abordați niciodată de un recruiter pe FB și că nu ar fi deloc deranjați dacă li s-ar propune un job. “Pana la urmă de ce ai fi deranjat? Cineva îți oferă ceva, nu îți ia!” – răspunsul unui respondent.
Din cei 460 de respondenți, doar 72 au răspuns că sunt deranjați și preferă să nu fie abordați pe FB, iar 45 dintre ei consideră că:
- Nu e profi să fie abordați pe această platformă
- Recruiterul ar trebui să folosească doar LinkedIn
- Este o platformă privată unde își doresc să uite de muncă, și nu să îmbine spațiul privat cu jobul – “E spațiul nostru intim, privat, unde avem prietenii, ne postăm pozele din vacanță etc.”
Înțelegem desigur că oamenii consideră Facebook-ul spațiul lor privat, care nu trebuie să aibă legătură cu jobul. Paradoxal, o bună parte dintre ei au adăugați în grupul de prieteni colegii de birou, chiar și șeful sau managerul general. De asemenea, au trecută funcția și angajatorul la profiul personal. În aceste condiții, putem să mai spunem că este un spațiu intim, când șeful și colegii de birou sunt la curent cu postările noastre zilnice? Și putem să ne supărăm pe recruiteri că ne abordează pe această platformă dacă avem trecute aceste informații?
Un lucru este cert! Un recruiter care face o căutare directă pe Facebook, te poate identifica și aborda doar dacă ți-ai trecut angajatorul și funcția. Altfel, profilul tău trece neobservat.
Facebook are în România 8 milioane de utilizatori, spre deosebire de LinkedIn care are doar 1.5 milioane. În plus, 73.6% din utilizatorii de Facebook au vârsta cuprinsă între 18 și 45 de ani* și pot deci să facă parte din categoria celor care muncesc sau își caută un loc de muncă. *(conform datelor demografie din martie 2015 generate de Facebrands).
Așadar, dragi recruiteri, utilizatorii de Facebook nu se simt ofensați dacă le propuneți un job. Important este cum îi abordați și cum le trimiteți mesajul. Vedeți ce zic utilizatorii și rezultatele complete “Recruiteri pe Facebook” în infograficul de mai jos.
Mulțumim celor 460 de utilizatori Facebook pentru implicarea lor în acest studiu și pentru sfaturi. Am apreciat enorm răspunsurile voastre și vă garantăm că o armată de recruiteri vă mulțumește și ea.
Vă așteptăm pe pagina noastră de Facebook sau LinkedIn dacă aveți comentarii și întrebări, sau vreți să mai dezbatem acest studiu!