Cuvintele și design-ul grafic pe care le alegem pentru redactarea unui anunț de recrutare au un impact major în procesul de atragere a candidaților, acest lucru fiind rapid vizibil în numărul și profilul celor care aplică pentru acel rol. Înainte de a începe să lucrăm la un anunț de recrutare, este important să stabilim care este publicul-țintă și cum putem prezenta în mod optim rolul respectiv.
Evident că ne dorim ca anunțul nostru să nu se piardă printre miile de anunțuri similare. Tocmai din acest motiv este necesar să căutăm în permanență moduri creative de a prezenta pozițiile pentru care recrutăm, personalizand mesajul în funcție de canalul de comunicare ales.
Un rol foarte important în crearea anunțului de recrutare îl au manager-ul și membrii echipei din care va face parte viitorul coleg. Cu ajutorul lor, putem selecta informațiile care sunt de interes pentru un potențial candidat și putem customiza mesajul astfel încât să surprindă cât mai bine realitatea rolului și a oamenilor cu care va colabora. Tot ei ne pot ajuta să analizăm și să înțelegem mai bine publicul-țintă. Implică-i așadar și pe ei in proces, căci sigur își doresc să aibă un viitor coleg care să se integreze ușor în echipă! 😉
Voi enumera mai jos câteva aspecte de urmărit în construirea unui anunț de recrutare:
✪ Începem prin a ne imagina profilul candidatului care se potrivește cel mai bine cu rolul pe care îl avem în companie. Ce cunoștințe, aptitudini, abilități sunt necesare sau dezirabile? Ce tip de mesaj ar atrage interesul unei astfel de persoane? Unde o găsim, de unde își ia informațiile?
✪ Ca să ne fie mai ușor să construim un anunț de recrutare, putem să alcătuim lista informațiilor esențiale despre job:
- Titlul poziției
În anunțul de recrutare, titlul poziției nu trebuie să fie identic cu cel din fișa de post, care, fiind denumirea oficială din C.O.R. (Clasificarea Ocupațiilor din România), nu face legătura uneori cu denumirea și descrierea rolului din structura organizației. De asemenea, e important să ne punem în locul candidatului. Să spunem că avem de recrutat o poziție de “Achizitor” și ea este astfel denumită în fișa de post. Dacă observăm că de cele mai multe ori candidații și-au trecut în CV la titlul job-ului “Buyer” sau “Purchaser”, atunci e important să alegem același titlu pentru anunțul de recrutare. Cel mai probabil, candidații care sunt în căutarea unui nou loc de muncă, vor căuta în online după cuvinte-cheie similare cu cele trecute la titlul job-ului în CV sau în fișa postului.
Mai multe despre importanța alegerii unui titlu relevant, aici.
- O scurtă descriere a rolului
Ce implică și de ce este valoros la nivel de echipă și organizație. Tot aici putem include și modul in care acest rol ar putea ajuta candidatul să se dezvolte profesional și personal, să evolueze.
Sunt de evitat cuvintele ultra-folosite de către alte companii deoarece ne dorim să ieșim în evidență prin anunțul nostru. Mai mult, anumite cuvinte/sintagme pot chiar să determine unele persoane să nu aplice la job. De exemplu, conform experților, cuvântul “ninja”, atât de utilizat în descrierea pozițiilor din IT, descurajează femeile în a aplica pentru acel rol.
O abordare personală face minuni! Încearcă să nu “suni” ca un robot. Candidații rezonează mai bine cu un text care face apel la ei ca indivizi și nu la un candidat ideal, cu skill-urile x, y, z.
- Cunoștințele, aptitudinile, abilitățile care sunt considerate a fi necesare pentru a reuși în acel rol. Este utilă și delimitarea celor obligatorii de cele dezirabile (nice to have). Abrevierile și acronimele sunt de ocolit.
- Tipul de contract și alte informații utile
Este mai eficient să fim transparenți în ceea ce privește aceste detalii pentru a nu induce în eroare aplicanții încă de la început și a pierde timpul tuturor în procesul de recrutare. Oferim un contract de muncă pe durată determinată/nedeterminată, contract de prestări servicii (PFA/SRL) ori poziția este outsourced către altă companie? Programul este full-time sau part-time?
- Salariul și beneficiile
Dacă organizația este de acord să facă publice informații privind grila salarială pentru acel rol, include-le în anunț.
- Informații despre companie
O scurtă descriere, cu link către website și către paginile de social media îi ajută pe candidați să își facă mai rapid o idee despre organizația în care ar putea să lucreze. A se evita introducerea prea multor detalii privind istoria companiei, cifra de afaceri sau altele similare. Keep it short, but significant! 🙂
- Câteva detalii despre procesul de selecție
În primul rând, pașii care trebuie urmați pentru a aplica la job ar trebui să fie cât mai simpli astfel încât să nu frustreze potențialii candidați. Dacă în pagina de Cariere a website-ului companiei apar o mulțime de câmpuri obligatorii de completat înaintea butonului “Aplica”, este foarte posibil să pierzi candidați valoroși care consideră o pierdere de timp să dubleze informațiile existente deja in CV-ul pe care intenționau să îl trimită.
E important așadar să avem un “call to action” la fiecare anunț de recrutare sa procesul de aplicare să fie cât mă simplu. Și în această secțiune, transparența este importantă și poate face diferența. Orice candidat își dorește să știe care sunt etapele de urmat, ce îl așteaptă dacă este selectat și, dacă este posibil, cât poate dura procesul de selecție.
La prima vedere, par multe informații de cuprins în anunț. Cu toate acestea, trebuie să găsim un mod creativ pentru a-l face îndeajuns de scurt și atractiv pentru a nu pierde interesul candidatului și a-l convinge să aplice, să între în contact cu noi. Structura anunțului este la fel de importantă ca și conținutul acestuia. Toate informațiile de mai sus pot fi organizate în secțiuni, cu bullet points unde avem de enumerat responsabilități sau cerințe, cu evidențierea anumitor cuvinte printr-un font bold ori de culoare diferită de restul textului.
✪ Pentru a face anunțul mai atractiv, una din soluțiile cele mai de succes este utilizarea elementelor vizuale, imagini sau video. Acestea adaugă viață textului și oferă informații utile despre mediul de lucru, modul de comunicare și nivelul de deschidere al organizației.
Mai mult, acestea pot ajuta anunțul nostru să se distingă dintre miile de anunțuri similare ale altor companii. În ziua în care am scris acest articol, erau 12.049 anunțuri de recrutare active în România, doar pe LinkedIn!
✪ Totodată, este important să acordăm atenție customizarii anunțului de recrutare în funcție de canalul utilizat pentru promovare. Anunțul de recrutare poate arăta diferit în pagina de Cariere de pe website, pe Facebook, LinkedIn sau pe alte platforme de recrutare. Mai mult, unele companii au un ghid de comunicare, cu reguli destul de stricte în privința mesajului, a canalelor și a elementelor vizuale diseminate în mediul online.
Toate cele de mai sus reprezintă doar începutul, “regulile de baza”. În același timp, nimeni nu are formula magică, iar experiența ne învață că soluția este să testăm idei și să încercăm să îmbunătățim în mod constant anunțurile de recrutare.
Pentru mai multe idei și instrumente care ajută în construirea unui anunț creativ de recrutare, te așteptăm la My HR Lab, pentru workshop-ul dedicat acestei teme. Găsești agenda completă și detalii despre înscriere aici.
Dacă dorești să fii la curent cu ce mai punem la cale, dar și cu articole despre tool-uri și tendințe în HR, ne mai poți urmări și pe Facebook și LinkedIn.
Te aștept în laborator! 🙂
Diana