fbpx

Smart Dreamers: Recrutarea s-a mutat în laborator

Echipa SmartDreamers ne-a vizitat în laboratorul nostru de HR pentru a afla cum se pot învăţa lucrurile “pe loc”, ce înseamnă #learnbydoing şi cum rezolvăm cot la cot cu participanţii situaţii de HR ce nu îşi găsesc rezolvarea. Asta a ieşit.

_______________________________________

Dacă ești recrutor și nu prea ți-au plăcut laboratoarele de fizică sau chimie la școală, noi am găsit unul care te învață (ghici ce?) tocmai cum să găsești candidații potriviți pentru pozițiile libere din companie. Nu o să găsești eprubete sau cine știe ce ustensile și nici nu o să te ia somnul urmărind prezentări în PPT, însă trebuie să ai ceva adus de acasă (și asta-i musai), laptopul pe care vei lucra.

Ne-am simțit în largul nostru alături de echipa My HR Lab tocmai pentru că, la fel ca și noi în domeniul recrutării, oamenii ăștia schimbă clișeele pe domeniul lor, adică modul în care înveți HR.

Ce e mai exact? My HR Lab este laboratorul în care câțiva oameni și-au pus în joc ideile, aspirațiile și toată expertiza lor în HR pentru a oferi tuturor celor care sunt pasionați de resurse umane o experiență de învățare 100% practică, printr-un proces inovator de acumulare de cunoștințe.

Le-am pus pe masă laboranților câteva întrebări care se ne ducă direct la subiect: de ce e nevoie de un laborator practic, cât de învechită e recrutarea în acest moment și ce aduc ei deosebit pentru recrutori. Am făcut și un mic experiment în care am luat situații reale din piață, iar My HR Lab ne-a arătat soluția.

Așadar, ce înseamnă My HR Lab și ce aduce nou?

 

My HR Lab e suma tuturor experiențelor noastre, dar și promisiunea noastră inițială, aceea de a schimba modul în care oamenii învață HR în România. Credem că “learn by doing” este ceea ce ne reprezintă, atât @work, cât și @life.

Atunci când nu livrăm workshop-uri, zilele noastre în laborator se axează pe căutarea a tot ceea ce e nou în HR dar și alte domenii (ne plac industriile creative și tech), pentru că vrem să aducem un suflu nou, să ne punem ideile la comun pentru a oferi noi abordări practice de rezolvare a situațiilor aparent de nerezolvat în HR.

A, bineînțeles că în tot acest proces de experimente practice, umorul ne însoțește pe oriunde mergem, curiozitatea ne împinge mereu un pas mai departe și nu ne pierdem nicicând obiceiul de a sărbători reușitele, dar și eșecurile.

Ne place să credem că la finalul fiecărei zile, laboratorul nu este doar despre noi, cei care lucrăm la acest proiect, ci e despre fiecare participant care i-a trecut pragul, despre propriile cazuri și modul unic al fiecăruia de a învăța.
În momentul în care rostești My HR Lab, preiei ownership-ul asupra laboratorului, devine al tău.

 

Cu ce ați compara recrutarea din România, în momentul actual?

 

Putem să facem o glumă și să spunem că o comparăm cu mașina lui Fred Flintstone, din binecunoscutele desene animate. Nu în sensul în care recrutarea este rudimentară, însă eforturile depuse par foarte mari, în comparație cu impactul dorit.Firesc ar fi ca bugetele investite în metodele clasice să fie redirecționate către automatizări și campanii creative online și offline. Piața de recrutare de la noi, deși a făcut pași către digital, social media și diverse platforme, este încă într-un punct destul de conservator.

Este o piață ne-aventuroasă, care nu și-a luat inima în dinți să exploreze îndrăzneț zona creativă. Încă se utilizează masiv bannere outdoor, acțiunile de tip târg de angajatori, posterele prin metrou. Pare că nu avem nebunia occidentului în care să devenim creatori de experiențe în recrutare și să atragem tocmai prin factorul wow. Bine, nici nu ne-am reinventat intern departamentele de HR pentru a putea spune că vorbim despre angajatori out of the box sau new generation/ new wave. Evident că IT-ul este excepția pe care toată lumea o urmărește și copiază. Avem nevoie de o nouă generație de angajatori care să înțeleagă și să se adapteze la noile cerințe și moduri de lucru, cum ar fi flexi working hours, flexi time, remote work, brainstorming@job, etc.

De ce are nevoie piața recrutării de laboratoare practice de HR?

 

Piața recrutării este în permanentă schimbare, tocmai pentru că piața candidațior evoluează rapid de la an la an. În era digitală, a pune în online un anunț care de cele mai multe arată ca o fișă de post din dosarele de angajare și a aștepta apoi ca oamenii să aplice sau să dea semne de viață, nu mai este deloc eficient și nici suficient.

Este important ca recrutarea să fie făcută printr-un mix de canale, să meargă atât pe căutare activă, recruiter branding, acțiuni punctuale online și offline în promovarea brandului de angajator. Dar, mai mult decât atât, cred că e important să îți cunoști foarte bine publicul căruia i te adresezi, să știi ce candidați urmărești și la ce anume reacționează ei, de ce anume sunt atrași când vine vorba de un potențial angajator.

Avem atâtea metode, tool-uri și canale la dispoziție, trebuie doar să știm să punem la punct o strategie potrivită! Laboratoarele practice de HR tocmai asta îți aduc: posibilitatea de a-ți construi “pe loc” o strategie, alături de un expert care te îndrumă pas cu pas.

Ce presupune învățarea “pe loc”, adaptată după situația fiecărui recrutor în parte?

 

În primul rând ne-am propus și am și reușit să eliminăm metoda power-point-ului care te duce cu gândul mai degrabă la o prezentare decât la o sesiune practică de învățare. De aceea am introdus materialele electronice în format editabil, pe care participanții le salvează pe propriul laptop și le accesează rapid atunci când au nevoie de ele (ready to use cum le numim noi).
În al doilea rând, laboratorul de HR reprezintă un transfer rapid de cunoștințe și know-how dinspre un expert, către un participant, în cazul nostru către un om implicat în procesele de HR (manager, specialist, om de comunicare sau marketing etc.). În funcție de tematică, avem câte un specialist cu experiență dovedită în domeniu HR care este chiar trainerul acelui workshop.

Învățarea “pe loc” înseamnă rezolvarea cazului propriu, prin aplicarea instant a informațiilor dobândite în timpul cursului. Un element de noutate este și faptul că exemplele pe care lucrăm nu sunt oferite de noi, ci sunt aduse de fiecare participant în parte și sunt chiar cazurile cu care ei se confruntă la birou. Până la urmă este vorba despre o zi de lucru în afara biroului, alături de un expert care te ajută să deblochezi o situație cu care te confrunți. Makes sense, right?

 

Cum arată o zi în laboratorul de HR?

 

O zi de workshop în My HR Lab începe de regulă la 9 jumătate, într-un spațiu mișto în care participanții sunt primiți cu zâmbete, cu un mic dejun fain și muzică jazz. Apoi, după o sesiune de networking, toți participanții își deschid laptop-ul și începem munca. Trainerul (așa cum spuneam este o persoană cu experiență în HR), gândește pe loc, împreună cu participanții, strategii de recrutare, employer branding, intervievare, integrare a noilor colegi în funcție de topic-ul fiecărui laborator, în așa fel încât fiecare participant își structurează pe loc cea mai bună strategie pentru cazul cu care se confruntă. Totul este foarte practic, se stă mult în online, se discută studii concrete și se dezbat cele mai noi tendințe în HR. În pauze continuăm cu voia bună și punem playlistul ales împreună cu participanții noștri.

 

Experimente reușite în laborator

 

Și ca să venim și cu câteva exemple concrete din laborator, putem să amintim câteva dintre cazurile rezolvate de participanți în workshop-urile My HR Lab.

La laboratorul de recrutare pe Facebook, am construit împreună cu participanții un mesaj de abordare a candidaților pe această platformă. Destul de mulți recruteri sunt reticenți în a aborda oamenii pe această platformă. Le-am povestit de experiențele noastre reușite de recrutare prin intermedul FB și despre studiul făcut de noi, conform căruia am aflat că utilizatorii de FB sunt ok să îi contacteze un HR în privat. O parte dintre participanți, după ce i-am învățat cum să caute activ pe Facebook și aveau o listă de posibili candidați, și-au luat inima în dinți și au început să îi abordeze. Simona ne-a anunțat că a trimis mesajul, iar ulterior ne-a scris pe messenger că a reușit să angajeze doi colegi prin FB, punând în aplicare tot ce a învățat la workshop. Ba chiar am mai sfătuit-o cum să mai cosmetizeze mesajul, ca să fie cât mai bun.

La workshop-ul de LinkedIn, de exemplu, i-am învățat pe participanți cum să facă un anunț de recrutare care să prindă. Andrada, care recruta un Android Developer, ghidată de trainer, a făcut un anunț mișto și, după ce l-am postat împreună pe platformă, a avut instant rezultate. Mai exact, în timpul cursului a fost contactat de un candidat pe care culmea, și ea îl urmărea la rândul ei în online. Candidatul i-a scris în timp real că este interesat de post și vrea să vină la interviu. Nu e cool?

Pe mulți dintre participanții noștri i-am învățat cum să rescrie un anunț de recrutare și mesajele către candidați, dar și cum să facă A/B testing. Când vezi că în timpul cursului participantul își stabilește deja un interviu ca urmare a postării realizate în laborator, este super rewarding. Și ne bucurăm și când participanții ne scriu după un workshop, ne spun că au avut rezultate și ne mulțumesc că au putut să vadă că se poate și altfel:

“Cel mai mult mi-a plăcut momentul în care am schițat un anunț creativ de recrutare. Wow…Se poate să fii creativ și când recrutezi în producție!” (ne-a transmis Anca Buciu, Recruitment Responsible).

 

 

Feedback-urile acestea ne ajută să mergem mai departe, să ne dorim să dezvoltăm noi laboratoare și, așa cum ne-am propus de la bun început, SĂ SCHIMBĂM MODUL ÎN CARE OAMENII ÎNVAȚĂ HR.

Și dacă tot am povestit, am râs și am învățat câteva ceva, nu e bine să pleci până nu-i cunoști:

 

Beatrice Galațanu

Lab owner și trainer, iubitor de cultură, filme bune și muzică,

Diana Furtună

Lab developer, consultant HR, fan social media, călătorii și căței,

Alina Stroe

Lab social media manager, iubitor de experiențe, povești și oameni,

Florian Damian

Lab trainer, tech smartass, mr. know-it-all când vorbim de sourcing,

Salomeea Florea

Lab trainer, iubitor de HR, vară, Vamă și căței

Ah, și Stormy

the joy of the Lab, un ghemotoc de blană care nu stă locului o clipă și care iubește papucii de toate formele și culorile.

Sursa, dar şi alte poveşti şi articole faine: smartdreamers.ro