fbpx

Ce își doresc candidații?

Aceasta este poate cea mai importantă întrebare pe care un om de HR și un manager implicat în procesul de recrutare ar trebui să și-o adreseze.

Ne-am obișnuit să preluăm de la alții concepte pe care să le vehiculăm în tot felul de discutii si discursuri, în sedințe interminabile și în planuri cincinale. Dar dacă privim dincolo de ele, ajungem la „how it’s made”, iar în general multe din lucruri se pot face cu ajutorul bunului simț si implementării lui. Iar dacă avem și un buget considerabil, chiar putem face minuni!

Glassdoor a sondat de curând așteptările și frustrările candidaților și angajaților din US și a descoperit că:

– lipsa transparenței privind pachetul salarial și a beneficiilor

– anularea sau amânarea interviului din partea angajatorului

– întârzierea unui răspuns din partea angajatorului

…sunt principalele motive de frustrare în rândul celor ce se află în cautarea unui job.

Ce își doresc totuși candidații?

Deși respondenții sondajului au fost exclusiv din US, putem considera că sunt motive general valabile. Companiile care au fost votate ca având cel mai bun scor în ceea ce privește experiența candidatului, au pus accentul pe comunicarea cu candidatul, pe oferirea feedback-ului, dar și pe recrutarea candidaților în acord cu valorile companiei angajatoare.

Cele mai des întâlnite solicitări din partea candidaților sunt extrem de intuitive și sunt lucruri pe care orice om în căutarea unui job și le dorește de la un potențial angajator

  • O comunicare clară și frecventă cu angajatorul pe parcursul procesului de recrutare;
  • Setarea clară a așteptărilor pe care angajatorul le are de la candidat, pentru ca acesta din urmă să se poata pregăti cât poate de bine pentru interviu;
  • Un feedback constructiv, mai ales în situația în care nu au reușit să meargă mai departe în procesul de recrutare;
  • Un proces simplu și eficient de aplicare online.

Dacă privim spre piața locală, un studiu recent realizat de Catalyst ne indică așteptările candidaților români de la angajatori. Cele mai importante sunt:

  • Salariul și un pachet de beneficii atractive (81%)
  • Stabilitatea unui loc de muncă (60%)
  • Un job flexibil cu posibilitatea de a lucra remote (57%)
  • Încurajarea din partea managerului (53%)
  • Un mediu de lucru plăcut (53%)

În plus, un sondaj organizat de eJobs România subliniază faptul că lipsa unui feedback în urma unui interviu este principala nemulțumire a candidaților români. 3 din 10 companii oferă feedback în urma interviului de angajare, iar 4 din 10 candidați reclamă lipsa unui răspuns.

Ce ni se pare și mai important este că 70% dintre respondenți au declarat că nu ar mai aplica niciodată, în viitor, pentru un job deschis într-o companie cu care au o astfel de experiență – au mers la interviuri în urma cărora nu au primit niciun fel de răspuns. Cu alte cuvinte, se reconfirmă faptul că feedback-ul este principala metodă de „retenție” a candidaților și că ignorarea lui aduce deservicii majore reputației de angajator. Pe termen lung, se poate dovedi cea mai mare piedică în a aduce oameni valoroși în companie” (Bogdan Badea, CEO eJobs România.)

Ce am putea face pentru a ne asigura cât mai multe bile albe din partea candidatului?

În primul rand un audit al întregului proces, din faza conceperii și promovării anunțului și apoi a procesului de aplicare, până la semnarea ofertei. Doar așa putem vedea ce merge și unde trebuie să ne ajustăm procesele și așteptările, unde pierdem aplicanții și ce avem de îmbunătățit. Putem face câteva lucruri pentru a optimiza experiența candidatului și lăsăm mai jos câteva dintre ele:

  • Grija față de imaginea angajatorului în online – mai ales moderarea review-urilor negative care contează mult în perioada de research a celor aflați în căutarea unui job;
  • Implementarea unei soluții cât mai simple de aplicare online și un site de cariere ușor de utilizat;
  • Anunțuri creative de recrutare scrise corect și sincer, utilizând un ton potrivit și în acord cu specificul companiei;
  • Un job description clar și corect pentru poziția în curs de recrutare, fără a descrie o struțocămilă;
  • Comunicarea clară a procesului de recrutare (când începe, cât durează, cu cine se ține interviul în diverse etape);
  • Feedback constant în decursul procesului de recrutare în care se află candidatul.

Deși o parte dintre noi le știm parcă dintotdeauna, cele de mai sus nu sunt mereu aplicate. Motivele pot fi diverse: echipă subdimensionată în departamentul de HR, nu există un ATS (applicant traking system) care să ne ajute în recrutare și în oferirea feedback-ului, volumul de muncă este foarte mare și nu avem întotdeauna timp să gândim soluții creative. Însă schimbările se pot face și cu pași mici. Poți să îți construiești un email template în care să descrii pașii procesului de recrutare sau să pui rapid această informație în Canva, pentru a-i arăta candidatului transparență. Sau poți să rogi un coleg de la comunicare internă sau de la marketing să te ajute cu idei de texte pentru anunțurile de recrutare.

Îți lăsăm aici un link cu idei de șabloane (templates) în Canva, care te vor ajuta să îți personalizezi rapid anunțurile de recrutare.

Spor!

Echipa My HR Lab