Cu sinceritate, My HR Lab!

Orice business are o poveste…

iar la ora la care eu scriu acest articol, îmi imaginez că pe rafturile librăriilor stau numeroase cărți care te învață “cum să pornesti un business”, “cum să ai succes în afaceri”, sau “ce erori să eviți când ești antreprenor”. Oamenii apelează la mentori, la “business angels” sau se înscriu în acceleratoare și incubatoare. Eu însă recunosc că în iunie 2014, atunci când m-am decis să nu mai fiu angajată, nu am intrat nici în prima librărie, nici nu am sunat pe cineva care avea un business reușit. Nu am făcut asta nu pentru că m-am crezut atotștiutoare, ci pentru că toată viața mea am fost un autodidact.

Nu știu dacă alegerea de a nu recurge la literatura de specialitate sau mentori a fost bună sau nu. Ce știu însă e că am decis să îmi pun la bătaie curiozitatea și creativitatea. Aveam trei salarii puse la saltea, o listă cu ce știam să fac și la ce voiam să renunţ. Așadar, după ceva frământări interioare, am decis că o să rămân în sfera HR-ului, că vreau să renunţ la proiectele de executive search/ recrutare și că voi continua în zona de training. Deja aveam experiență de câțiva ani în livrarea de training-uri de HR. Oricum, până să lansez proiectul, banii puşi deoparte s-au dus, iar în tot acest timp am continuat să lucrez la câteva proiecte de executive search și să livrez cursuri ca să îmi pot susţine cheltuielile lunare.

Pasul 1 – One (wo)man show, de la idee la creație

 

My HR Lab a început cu un singur om în data de 30 noiembrie 2014 cand am cumpărat domeniul de web. Îmi aduc aminte că până la achiziție mi-a luat două zile să decid ce nume să îi dau. Aveam o idee despre cum vreau să arate acest business, făcusem deja research pe net să văd ce servicii oferă companiile de training din România și străinătate, mai ales în HR. Totuşi, la acel moment, proiectul era conturat doar în capul meu, încă nu pusesem ceva concret pe hârtie.

Îmi aduc aminte că mă întâlneam cu prietena mea, Alina, și că îi povesteam la un vin fiert că vreau să lansez un proiect prin care să schimb modul în care oamenii învață HR. M-am decis într-un final la denumirea My HR Lab, pentru că voiam să ofer ateliere practice, în care orice om care ar fi vrut să învețe ceva anume despre HR ar fi putut să își construiască experiența proprie.

Nu era gândit să fie laboratorul meu! Fiecare participant venea cu un exemplu propriu și îl lucram împreună în workshop. Voiam să fie exact ca la orele de chimie din școala generală când puteai să combini tu niște substanțe, bineînțeles sub îndrumarea unui profesor (în cazul meu, trainer). Îmi doream ca după experiența pe care o avea în workshop, orice participant să spună: Hey, am propriul laborator de HR – e “My HR Lab”, e despre cazul meu și l-am lucrat în training.

Decisesem oricum să renunț la PowerPoint și la manuale de participant. Voiam ca oamenii să lucreze de pe propriul laptop, să aibă materialele de training în format editabil, mereu la îndemână. Un prieten m-a întrebat dacă nu mi-e teamă că participanții pot să îmi fure materialele. Am râs! Pe mine mă interesează în primul rând să ajut piața de HR. Mă bazam oricum pe experiența mea și știam că sunt puțini traineri care își asumă să lucreze aplicat cu 10 participanți, fiecare având propriul caz, propriul exemplu.

La mijlocul lui decembrie am decis că vreau un site în WordPress (asta după ce testasem niște platforme free – Wix și Weebly – timp de o săptămână) și m-am apucat să mi-l fac singură pe 10 ianuarie 2015. De ce singură? Pentru că în trecut avusesem niște experiențe neplăcute cu web designeri (o altă tentativa de a merge pe cont propriu pe vremea când eram în consultanță) și nu mai eram dispusă să trec din nou prin șirul de frustrări “hei, nu asta voiam…nu așa am discutat, etc.” În plus, nu mi se părea că e cazul să investesc puținii bani pe care îi mai aveam. Nu mai făcusem niciodată site-uri, dar m-am aventurat. Am decis rapid că întâi vreau să văd dacă pot singură și, dacă nu o să reuşesc, atunci să apelez la experți.

Într-o lună, am pus pe picioare myhrlab.ro. Am urmărit tutoriale de WordPress, mi-am ales și plătit o temă și am început serios să lucrez la el. Am ajuns să înțeleg ce înseamnă hex-urile, palete de culori, design grafic. Evident, la un nivel destul de basic. Logo-ul a fost făcut în Logomakr, culorile site-ului mi le-am ales dând un search pe Google după “best websites color palettes”, iar  cu ajutorul Palleton am reușit să îmi aleg mai bine tonurile. Grafica am realizat-o utilizând tot free tools de pe net. Îmi aduc aminte că petreceam ore în șir pe laptop alegând icons și tonuri. Mă bucuram când vedeam că mi-au ieșit lucrurile și că site-ul începe să prindă contur. Simțeam că într-un final creativitatea mea a ieșit din hibernare. Textele au fost simplu de scris, pentru că “le aveam în minte și în inimă”. Am decis că nu vreau limbaj de lemn, de business, că vreau să fie ceva direct, relaxat, să sune ca și cum ai vorbi cu nişte amici. Să nu existe un context în care trainer-ul “dictează” din cărți iar tu te simți prost că nu înțelegi ce zice. Cred că cei care au participat la training-uri ştiu despre ce vorbesc. 😉

În tot acest timp, mă mai întâlneam cu Alina la un pahar de vin și vorbeam despre experiențe de training. Ea încă era angajată la fostul meu loc de muncă și îmi povestea la ce cursuri a mai fost și cum s-a simțit din perspectiva participantului.

Așadar, la început de decembrie 2014 am cumpărat domeniul și am început să lucrez la site din 5 ianuarie. Îmi aduc aminte că după 20 ianuarie, când i-am dat Alinei link-ul să îmi spună o părere, mi-a zis “Arată ca o IKEA site-ul tău, e colorat cu bun gust” și “să te gândești serios la un curs de web design”. Încă îmi mai spune asta 🙂

Într-o vineri, 13 februarie 2015, am lansat la apă My HR Lab. Fără superstiții! :)) Îmi aduc aminte că eram acasă cu laptop-ul în brațe și eram în alertă. Pe messenger discutam cu un fost coleg care mă ajutase să îmi deschid pagina oficială de Facebook (încă nu era publică) și mă încuraja să o lansez și să fac prima postare. A fost un moment wow, în care îmi spuneam în gând “Beatrice, gata, lansezi proiectul în online. Asta e, de acum îți asumi că munca ta devine publică, ești acolo și lumea va ști ce faci!”. La nici o oră de la publicarea paginii, aveam deja 100 de likes și oamenii îmi scriau mesaje. Cel mai tare m-a impresionat o persoană care m-a întrebat “Cu ce agenție ai lucrat?”. Știu că m-a pufnit râsul, “wow, oare chiar pare că am lucrat cu cineva specializat?”. Și feedback-urile cu “felicitări” nu mai conteneau. Diana (pe vremea aceea lucra în Zitec), a fost prima persoană care a dat share și și-a anunțat comunitatea că există My HR Lab.

La capitolul promovare, recunosc că m-au ajutat anii de consultanță în HR. Reușisem până la momentul lansării My HR Lab să am o bază solidă de oameni de resurse umane care lucrau în companii locale și multinaționale și pe care mă gândeam să îi abordez să le povestesc de proiect. Plus peste 8000 de contacte LinkedIn. Îmi amintesc primele discuții cu oamenii de resurse umane care mă întrebau “Interesant ce faceți voi. Câți oameni sunteți la My HR Lab?”.

Pasul 2 – Echipa

Până să vină Alina la My HR Lab, business-ul a mers cu o singură persoană. Am avut momente în care recunosc că îmi venea să arunc cu laptopul pe geam. Făceam de toate! De la contracte și facturi, la newslettere și întâlniri cu clienți. Scriam articole pe blog și făceam design-ul grafic, mă ocupam de paginile de social media și susțineam workshop-urile. Rezultatele s-au văzut în două luni. Primul laborator a fost în format open și l-am derulat cu sala full. A fost extraordinar! Mă gândeam ce să le ofer participanților, pe lângă experiența de curs. Am decis să le dau la final niște sticluțe berzelius cu logo-ul My HR Lab și ochelari de laborator. Alina a venit să mă susțină și îmi zicea că ar vrea să ajute mai mult. Eram însă la început de drum și îmi era greu să fac predicții. Un workshop nu însemna mare lucru și nu îmi garanta că aș putea să plătesc un om. Diana a fost prezentă la open și apoi m-a recomandat la Zitec unde am și făcut primul meu in-house de “Talent Search in IT”.

În tot acest timp eu am lucrat singură, iar Alina mă încuraja constant. Prietenii și surorile mă susțineau moral atunci când mi se părea că business-ul mergea mai lent. În iunie, Alina m-a anunțat că vine să mă ajute full time. Și de atunci facem împreună multe lucruri mișto. Am petrecut ore întregi și uneori chiar nopți discutând la un pahar de vin despre cum putem să îmbunătățim laboratorul. Am susținut workshop-uri nu doar în București, ci și în Timișoara, Iași, Brașov, Cluj.

La doar un an de la lansare, am decis că trebuie schimbat site-ul, să fie mai fresh – evident, realizam că site-ul făcut de mine era destul de rudimentar. Am mărit paleta de workshop-uri și am început să căutăm traineri colaboratori. Deja aveam un portofoliu de clienți mari, cunoscuți în România și oamenii de HR spuneau că au aflat de noi.

Diana a rămas brand ambassador-ul My HR Lab numărul unu în online și ne-am reîntâlnit în 2016 cu ocazia unor workshop-uri in-house pe care le derulasem pentru compania în care lucra. Îi povesteam cum mergem noi la întâlniri cu HR-ii și ei ne întreabă dacă ea e colega noastră. Nu a durat foarte mult și Diana a decis că vrea să ni se alăture în octombrie 2016. Happy ever since!

În prezent

Ieri My HR Lab a împlinit doi ani. Doi ani în care am învățat foarte multe lucruri despre mine. Toți cei care m-au felicitat până acum mi-au zis că am avut mult curaj. Nu știu dacă acesta a fost elementul-cheie. Din păcate, experiențele mele de muncă cu foștii angajatori nu au fost minunate. De aici și motivația mea să pun pe picioare My HR Lab. Ce știu sigur e că am pornit pe acest drum cu sinceritate şi inima deschisă.

Mi-am dorit să schimb ceva în modul în care oamenii învață HR în România. Până în acest punct nu a fost totul chiar simplu, însă ce mă ajută să merg mai departe sunt oamenii mișto cu care lucrez (AlinaDianaFlorianBilly) și bucuria că împărtășim aceleași valori împreună. Deși există articole în care ești sfătuit să nu faci afaceri cu prietenii, noi ne-am asumat că putem să fim excepția. Iar până acum a funcționat. Nu mi-am dorit să mă îmbogățesc, nici să găsesc rapid un investitor. Sunt recunoscătoare că am lângă mine oameni cu care mă simt bine lucrând la acest proiect și mă bucur că putem să ne punem în practică ideile. Și de ce nu, să ne facem programul cum dorim, să lucrăm de unde vrem noi și să ne permitem la un moment dat și o vacanță de vară ca în copilărie, cu o durată de trei luni.

My HR Lab la început de 2017 

  • De 2 ani în România
  • 3 oameni full-time + traineri colaboratori
  • Peste 500 de persoane (echipe de HR și manageri) din 110 companii multinaționale și locale au trecut până acum pragul My HR Lab. Bună parte din ei au revenit în laborator
  • 100% feedback-uri pozitive
  • 10 tipuri de workshop-uri livrate atât în format open cât și in-house, în București, Timișoara, Brașov, Cluj și Iași
  • Evenimente în parteneriat cu Google România, HR Club și Lean Start-up Bucharest
  • 5 studii de piață
  • O comunitate crescută organic pe Facebook și LinkedIn (peste 2000 de likes)
  • Numărul de sticle de vin băute împreună cu Alina și Diana este încă incert.. apropo, recomandăm Liliac şi Purcari. :))  🍷

Pasul 3 – The show must go on!

Avem planuri mari, o strategie pe câțiva ani și pregătim noi teme de workshop. Primele două workshop-uri noi din acest an sunt deja lansate – “Employer Branding în social media” și “Anunț creativ de recrutare”.

Din laborator, vă mulțumim pentru susținere tuturor celor care ne urmăriți şi ne încurajaţi!

❤

Beatrice Galațanu

Owner & HR Trainer @My HR Lab